Stigning i antallet af kønssygdomme

Så ligger den årlige opgørelse for antallet af personer der er blevet testet positive for Klamydia i 2016 klar. Tallet fortsætter den tendens vi har set de senere år, nemlig at antallet stiger.

Højeste antal Klamydia-positive nogensinde

Antallet af personer der har fået konstateret Klamydia i 2016 landede på 33.990, hvilket er 1.229 personer mere end tallet for 2015 der landede var 32.761 personer. Dette har resulteret i mange artikler, der skriver imponerende om det højeste antal nogensinde. Også DR har kørt historier på Klamydia. Men faktum er at denne stigende tendens, har stort set været eksisterende siden sidste årtusindeskifte. Hos Statens Serum Institut der laver statistikken ser man tydeligt tendensen. Derfor har man de sidste mange år kunne komme med en artikel der netop postulerer at årets antal er det største nogensinde.

De fleste kønssygdomme er i fremdrift

Der findes dog langt flere kønssygdomme end Klamydia som er i fremdrift.

Statistikkerne viser at langt de fleste kønssygdomme er i fremdrift. Hos Staten Serum institut samler man information om visse forekomster, men ikke alle. Men man ser tydeligt fremdrift i de sygdomme der måles. Gonoré, Syfilis, Klamydia er alle i fremdrift, hvorimod Hepatitis B, som i visse  tilfælde kan være seksuelt overført og HIV ligger stabilt, hvilket i høj grad skyldes lægevidenskabens forbedrede muligheder indenfor disse områder. Mange af de øvrige sygdomme måles ikke af SSI. Eksemplerne er Genitial Herpes, Kønsvorter, Bakteriel Vaginose, og flere mindre udbredte sygdomme.

Fælles for alle kønssygdommene er at kondomer er det eneste der effektivt beskytter imod dem, og den information er vigtigt at få udbredt til hele Danmarks befolkning.

Især de unge bliver ramt

Det er især de unge mennesker der bliver ramt af kønssygdommene. Dette skyldes at de unge har mange sex-partnere på meget kortere tid end de “ældre”. Når først man er i 20’erne har man typisk faste kærester over længere tid.

Der er også en klar tendens til at de unge i langt højere grad er i følelsernes vold. Deres underbevidste lyster til det andet køn og mindre planlægning over fremtiden, gør at de glemmer kondomet i farten. De lidt ældre kan i højere grad styre hvor intimiteten er på vej hen, og kan planlægge deres brug af prævention herefter.

Oplysningskampagner varer kun kort tid

For tid til anden kører Sex og Samfund kampagnen der for tiden hedder “Kun med Kondom” som handler om at vi skal huske at bruge kondomer. Men der er desværre ret stor forskel på hvor effektivt kampagnerne kører. Nogle år er der mange unge der overbevises om det gode kondomer, men nogle år er kampagnen ikke effektivt.

Det er kort tid at de unge er “troværdige teenagere” overfor de andre. Så snart man er i fast forhold, eller på anden måde er kommet videre i livet, så vil teenageren afvise erfaring med udtryk som “du forstår mig ikke”, eller “mit liv er anderledes”. Dermed bliver den fælles hukommelse for aldersgruppen der starter det seksuelle liv meget lille. Man kan sige at hukommelsen begrænses til meget få år i éns liv, og i disse få år er man også begrænset til en meget lille aldersgruppe at få vidensoverdragelse fra. En oplysningskampagne vil overdrage viden til de unge, men denne viden vil i det store hele være forsvundet efter blot et par år, hvor det er de nye unge teenagere der mangler informationen.

de unge skal konstant overbevises om at kondomer er nødvendige

Det er vigtigt at samfundet igennem Sex og samfund bruger mange penge på at oplyse de unge om det farlige hvis man ikke bruger kondomer. Hvert år bliver mange unge det år ældre at de begynder deres seksulle liv. Det er netop når de unge er i dette tidspunkt af deres liv at de skal rammes med information om vigtigheden ved kondom. De unge søger ikke informationen fra aldersgrupperne der ligger bare få år fra dem selv, for teenagerne har en klar tendens til at lukke resten af verden ude i denne periode, og kun fokusere på andre unge på det helt samme sted som dem selv. De er ikke modtagelige overfor gode råd fra deres forældre, og de vil helst undgå at tale om emnet. At tale sex med en teenager er tabu, for alle andre aldersgrupper end dem teenageren selv tilhører. Derfor er informations-kampagner vigtige.

Kampagnerne skal derfor konstant adressere de unge, så nogle forstår de gode råd, og videreformidler til ligesindede, i hele den korte periode hvor teenageren kan være “troværdig” overfor de andre. Det er sådan at vi kan bevæge os fra at prævention er “pinlige og akavede” til en ungdomskultur der forstår at den er nødvendig.

Lukket for kommentarer.